Avans Studie

BAPP.

Phishing, User Interface & User Experience Design

Bapp. mobiele mockup van het zoek scherm

Uitdaging

Ondervind via de onderzoeksmethode phishing in een onbekende groep problemen die zij ervaren. De groep die ik met mijn medestudent Esther Boetzkes heb gekozen is backpackers in Vietnam. Het voornaamste probleem van hen was spullen achterlaten en verkopen op locatie. Aan ons was het de taak om hier een oplossing voor te maken.

Oplossing

De tijdsduur van deze opdracht was erg kort namelijk drie dagen. Binnen dit tijdsbestek is de applicatie genaamd Bapp opgeleverd als proof of concept. Het idee is dat reizigers hun producten kunnen aanbieden of zoeken via een vraag en aanbod systeem. Het product wat iemand wil verkopen of kopen ligt bijvoorbeeld achter de balie van een hostel. De code die op het verkochte product staat is identiek aan die de koper krijgt te zien op zijn applicatie. Zo is het te verifiëren voor de receptionist of hij het product mag meegeven. Dit zorgt ervoor dat reizigers producten kunnen verkopen en zij zelf verder kunnen met hun backpack avontuur.

Kaartoverzicht van producten die te koop zijn via de applicatie

Werkwijze

Via één fictief account hebben we Facebook -en Instagram groepen betreden. Daarin zijn we gaan lezen wat reizigers ervoeren tijdens het backpacken. Later zijn er vragen gepost of via directe berichten verstuurd naar leden. Via deze vragen was het mogelijk om in beeld te krijgen waar knelpunten lagen. In dit geval was dat het kopen van producten én het verkopen van producten die men niet meer gebruikte. Vervolgens was het mijn taak om de User Interface & User Experience te ontwerpen.

Schermontwerpen van de applicatie
Oplader Iphone X
Bevestiging van locatie
Product verkopen in de applicatie van Bapp.

Conclusie

Middels phishing als onderzoeksmethode kun je problemen achterhalen. Echter vonden Esther en ik het een onprettig gevoel geven. Je houdt diegene waarmee je in contact komt toch voor de gek. Verder blijkt dat je binnen een kort tijdbestek een eenvoudig proof of concept kunt neerzetten. Middels wireframes, snel klikbare prototypes te maken en te testen was dit mogelijk. Wat betreft User Interface en Experience is dat natuurlijk leerzaam.

Soortgelijke cases