Koek Afstudeerstage

SPUR

Service Design, User Interface & User Experience Design

Spur mobiele schermen

Uitdaging

Koek is een digital agency gevestigd te Uden. Zij creëren webapps, corporate identity en labeldesign. Dit doen ze voor online casino’s tot bedrijven die digitale leerplatformen hebben. “We believe creativity is the main driver to create delightful experiences”. Deze visie kon Koek nog niet volledig vertalen naar een werkproces waarin de klant op een delightful manier wordt betrokken. Als afstudeer-duo zijn Esther Boetzkes en ik deze uitdaging aangegaan.

Oplossing

Als oplossing is er gekozen voor een crossmediaal proof of concept genaamd Spur. De klanten van Koek worden via deze service dienst delightful betrokken in het werkproces van Koek. Aan de hand van analoge kaartjes, die de klant krijgt gedurende het traject worden zij wegwijs gemaakt binnen het proces van Koek. Daarnaast kunnen zij in de applicatie taken uitvoeren aan de hand van het Interactie Design. Deze taken dienen als input voor fysieke contactmomenten zoals hackathons. De stimulans om hier mee bezig te zijn als klant wordt gecreëerd door het gamification ontwerp.

Hackathon met Koek voor afstudeerstage Spur

Hoe te werk gegaan

Allereerst is er gekeken naar de huidige situatie, concurrentie en de mening van klanten over het delightful werkproces. Hier opvolgend zijn er hackathons georganiseerd zodat Koek in co-creatie mee kon brainstormen en oordelen over de bedachte concepten. Later zijn deze concepten uitgewerkt en getest bij de klanten van Koek, haar werknemers en experts. Dit proces is iteratief doorlopen en via deze wijze is Spur ontstaan.

Blueprint Spur

Methode

Om de huidige situatie van Koek in kaart te brengen is er gebruik gemaakt van een blueprint. Hier is gekeken naar het feit of klanten zich betrokken voelen in de fases van het Koek-proces. Op basis hiervan zijn er keuzes gemaakt waar extra aandacht en dus ook betrokkenheid gecreëerd moest worden. Dit was voornamelijk het geval in de onboarding fase van nieuwe klanten. Met deze kennis is een content strategie ontworpen die aansluit bij het onboarden van de klant én het Koek proces.

Spur app digitaal
Spur product analoog
Spur applicatie schermen
Spur crossmediale presentatie

Crossmediaal

Voor de kruising tussen fysiek en digitaal is bewust gekozen. In de beginfase van de service krijgen klanten van Koek kaartjes. Uit onderzoek is gebleken dat men beter kan onthouden als hij fysiek iets ziet en krijgt. Daarnaast draagt het bij aan het delightful zijn wat in de visie van Koek is verwerkt. Wat betreft gamification zorgen de kaartjes voor een trigger om klanten te inspireren, fascineren, informeren en enthousiasmeren. Via een scanmethode kunnen klanten taken uitvoeren in de applicatie. Digitaal zetten zij hun werkproces voort die ze samen met Koek hebben.

Esther en Niels presentatie Spur

Trots

Niels Verhoeven: “Na het behalen van mijn afstudeerstage met een 8,3 blik ik trots terug op mijn periode bij Koek. In samenwerking met Esther is SPUR gerealiseerd tot een volwassen proof of concept. De bevestiging van klanten en Koek laten weten dat de doelstelling is behaald wat aanvoelt als voldoening. Als ontwerper heeft het mijn kennis en vaardigheden verreikt op vele gebieden. Gamification, User Interface Design, User Experience Design en Interactie Design behoren tot deze verrijking.”

Soortgelijke cases